Surströmming

...är så otroligt gott.
Det är nästan ofattbart att det är lika underbart varje gång.

Igår kväll åt vi,  14 pers,  av årets surströmming och nytt för i år en nykomling i potatis världen, rundmandel!
Det är en korsning mellan mandel och rund. Den ser ut som mandel MEN smakar mer rund.
Min gom föredrar vanlig mandelpotatis! Konservativ? Nää finsmakare! ; )
Stuggrannar på norra sidan hade mandelpotatis så jag tjuvåt av deras.

Fiskarna som vi åt var Kallax, Oskar och en höga kusten fisk från Wedins. Den sistnämnde var i min smak godast.
Jag testar med att lägga de tre sorterna på en klämma och i tur och ordning smaka och bedömma.
Tillbehör varierar för olika människor och numera håller jag mig till tunnbröd, gul lök ,nubbe och öl.

Ett tag stekte jag löken hade tomat och cremefraiche+ dill ovanpå alltihopa. Jag hade även en period då jag drack mjölk till i hopp om att "repetitionerna" av fisken efter avslutad måltid skulle bli mindre.
Nu som sagt var är jag tillbaka till det enkla ursprunget.

Vädret?
Kanonsol lite vindpustar så alla småkryp hölls borta, med andra ord en superkväll.

Tjingeling

Kommentarer
Postat av: Tessan

Jag säger bara Fy och Fy och Fy!!Hur kan man äta något som luktar så vidrigt??? Men men... Din fest låter helt underbar, men du verkar oxå ha en underbar familj! Så blir jag så avundsjuk på att du är så duktig med Molle...men jag vet ju att det är mig det hänger på och jag finner inte alltid orken...sen är väl inte lydnad min grejj...Men om vi ska gå vidare till söket och kanske någongång tävla så måste ju även lydnaden finnas där.
Må gott!

Postat av: ulrika jönsson

ÅÅÅÅ vad mysigt ni verkar ha haft. Tycker inte alls om surströmming men tycker om att umgås med nära o kära o vänner så för den sakens skull kan jag stå ut på en surströmmingsskiva bara jag får sill eller korv!
Tur för Molle att han har dig som matte! Själv har jag inte alls den energi och orken just nu att träna!

2007-08-17 @ 10:48:01
Postat av: Monkan

Tessan: Jag har surströmmingskurser du kan få komma och gå ;)Å Du bli inte avundsjuk, Du gör så himla mycket bra med dina vovvar så hälften vore nog.
Ulrika: Det är jag som har tur som har en träningsvillig hund som Molle!!!

2007-08-18 @ 01:54:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback